Läskig taxiresa till flyget

Så, då är man på väg hem till Sverige och kylan igen, känns både jobbigt och skönt. Jobbigt för att man vande sig väldigt fort vid att kunna sitta på uteserveringar på kvällen enbart iklädd tröja, skönt för att man saknar alla där hemma.

Jag hade fixat det mesta kvällen innan, förbokat taxi, kollat hur lång tid taxin kommer ta och hur det ska gå smidigast att betala. I morse gick allt jättesmidigt, jag betalde för både mitt och Magnus rum eftersom han inte har något företagskort och efter en stund kom det en taxi och det var då det läskiga började. Mannen som körde taxin var en storvuxen spanjor med långt stripit hår i hästsvans och han kom inrusande till hotellet och undrade vem som bokat taxi. Jag gick ut till taxin med honom, la stora väskan i bagaget och hoppade in där bak. När jag kom in i taxin upptäckte jag hur ofräch den var, det luktade rök som bara den och delar av säterna var lagaded med svart tejp. Vi började åka och då stod taxametern på 5.5 Euro vilket är i alla fall dubbelt mot vad den stått på när vi tagit en taxi på gatan, men jag gissade att det var framkörningsavgift. Vi åkte iväg och efter en stund så tände han en cigarett och vevade ner sin ruta, jättemysigt, NOT. Han sa några ord på engelska någon gång ibland, men det var svårt att förstå vad han sa och när jag tänkt lite så kom jag på att han påminde mig om en sådan där utkaster i en maffiafilm. Själva resan gick bra förutom att det var dålig luft i taxin och när vi kom fram stod taxametern på 18.5 Euro. Jag var precis på väg att säga att han kunde skriva ett kvitto på 20 Euro så jag skulle slippa mynten, men då tryckte han på någon knapp och vips så var det uppe i 27.5 Euro så jag frågade varför det blev så. Då kunde han självklart inte ett enda ord engelska och började peka på ingången till terminalen. Jag orkade inte tjabba och jag visste inte hur jag skulle kunna det när han inte pratade engelska så det slutade på att han skrev ett kvitto på 28 Euro och jag gissar att jag precis blev rippad på 10 Euro, men jag kom i alla fall fram i tid och säkert så man får väl vara nöjd.

Kommentera

